گروه ادب‌وهنر: با تامین بودجه موردنظر، اکران فیلم‌های مخاطب خاص از آذرماه آغاز می‌شود. محمد درمنش مجری طرح اکران فیلم‌های مخاطب خاص با بیان این مطلب اضافه کرد: این طرح با نمایش فیلم‌ها در سینمای سرگروه آزادی آغاز می‌شود.

سینما - فیلم

  در ابتدا 4سئانس 15، 16 ، 22و 23 در 2سالن آزادی در اختیار این فیلم‌ها قرار می‌گیرد و تا یک ماه و نیم دیگر و پایان اکران فیلم‌های گروه آزاد در سینما آزادی یک سالن کامل به اکران فیلم‌های مخاطب خاص اختصاص پیدا می‌کند ضمن اینکه پردیس سینمایی ملت نیز یک سالن را به نمایش فیلم‌های این گروه اختصاص خواهد داد. به گفته درمنش 6سینمای ممتاز دیگر نیز به سینماهای طرح اکران فیلم‌های مخاطب خاص اضافه خواهد شد.

او که با برنامه سینمایی «هفت» گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به مقدماتی که برای اجرای این طرح فراهم شد، گفت: برای اکران فیلم‌های مخاطب خاص مقدماتی لازم شد که باید قبل از اجرا فراهم می‌شد. این طرح امسال به تصویب رسید و باید بودجه موردنظر آن تامین می‌شد که خوشبختانه این اتفاق افتاد. مسئله دیگر هماهنگی با شورای صنفی نمایش با برنامه‌های ما برای اکران فیلم‌های مخاطب خاص بود که طبیعتا این هم زمان می‌برد. به گفته درمنش تاکنون اکران فیلم «بدرود بغداد» در این گروه سینمایی قطعی شده است. گفته می‌شود «شب» ساخته رسول صدرعاملی نیز در این گروه اکران عمومی خواهد شد.

اما طرح اکران فیلم‌های مخاطب خاص در حالی از آذرماه آغاز خواهد شد که پیش از این قرار بود این طرح در اردیبهشت ماه شروع شود. مشکل اصلی در به تعویق افتادن اکران فیلم‌های مخاطب خاص،‌ تامین نشدن بودجه اجرای این طرح از سوی معاونت سینمایی بود. در یک دهه اخیر، اکران فیلم‌هایی که در سبد تولیدات معمول و متداول سینمای ایران قرارنمی‌گیرند با فرازونشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده است. در دوره‌های مختلف چندین طرح برای سامان دادن به اکران فیلم‌های مخاطب خاص تدوین شد و به اجرا درآمد که تقریبا همه آنها با شکست مواجه شدند.

سال 83 طرح «آسمان باز» با مدیریت سیدضیاءهاشمی اجرا شد که نتیجه‌اش نارضایتی تقریبا همه کارگردان‌هایی بود که آثارشان در قالب این طرح به نمایش عمومی درآمد. 2سال بعد محمود اربابی مدیرکل وقت اداره نظارت و ارزشیابی کوشید تا با اجرای طرحی متفاوت، انبوه فیلم‌های هنری پشت خط مانده را روانه اکران کند که این طرح نیز به دلیل انتخاب سینماهای نامناسب به جایی نرسید. سال 88 نیز توسط مهدی کرم‌پور رئیس وقت شورای صنفی نمایش طرح اکران تک سئانس فیلم‌های مخاطب خاص به اجرا درآمد که گرچه فرصتی برای اکران آثاری فراهم کرد که در شرایط عادی نمی‌توانستند به نمایش عمومی درآیند ولی منجر به اضافه شدن واژه «فیلم‌سوزی» به ادبیات سینمای ایران هم شد.

انتقادهای گسترده‌ای از اکران تک سئانس صورت گرفت و گفته شد نام این روش، نه اکران که فیلم‌سوزی است! باوجود انتقادها، اکران تک‌سئانس فیلم‌های خاص تا پایان سال89 نیز به اجرا درآمد تا اینکه اعلام شد از سال90 هیچ فیلمی به این صورت به نمایش درنمی‌آید. با انتشار آیین‌نامه اکران سال90 مشخص شد که گروهی به نام اکران فیلم‌های مخاطب خاص تشکیل شده که مجری طرحش نیز محمددرمنش است. درمنش در این ماه‌ها بارها وعده آغاز به کار گروه سینمایی اکران مخاطب خاص را داد و البته هربار شروع فعالیت این گروه را منوط به تامین بودجه از سوی معاونت سینمایی وزارت ارشاد دانست. علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی نیز که با کلمه «به زودی» انس و الفتی ویژه دارد، در تمام فصل تابستان هر بار که با سوالی در خصوص زمان اجرای طرح اکران فیلم‌های مخاطب خاص مواجه شد، اعلام کرد همه چیز مهیاست و تنها مشکل بودجه وجود دارد که آن هم به زودی حل خواهد شد. حالا قرار است این طرح در نهمین ماه سال آغاز شود و باید دید در فرصت نه‌چندان زیادی که تا پایان سال وجود دارد چند فیلم متفاوت اکران عمومی می‌شوند.

مهدی نادری: هنوز زمان مشخصی برای اکران بدرود بغداد اعلام نشده

مهدی نادری خبر داد:‌ طبق مذاکراتی که با آقایان سجادپور و درمنش داشته‌ام، «بدرود بغداد» به‌زودی در گروه «هنر و تجربه» اکران می‌شود. کارگردان بدرود بغداد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اکران آخرین ساخته‌ سینمایی‌اش گفت:‌ هفته قبل با آقای سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی درباره اکران فیلم‌ام مذاکراتی داشتم؛ چرا که تا به حال منتظر بودم به دور از هرگونه جوسازی با توجه به وعده‌های تهیه‌کننده و همچنین شرایط متفاوت، این فیلم (نماینده سینمای ایران در اسکار) در شرایط طبیعی نمایش داده شود؛ در این شرایط بارها دست به قلم شدم اما باز ترجیح دادم که سکوت کنم. وی ادامه داد:‌ پس از این مدت، مسئله را از مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی پیگیری کردم و ایشان گفتند که در حال قرارداد بستن با سینما «آزادی» و چند سینمای دیگر برای آغاز اکران فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه هستند و بدرود بغداد و تعدادی فیلم دیگر نیز در فصل اول این گروه قرار است به نمایش درآید. نادری در پاسخ به این سؤال که آیا تاریخ مشخصی برای اکران بدرود بغداد اعلام شده است،گفت: زمان مشخصی برای اکران فیلم اعلام نشده است.

حتی وقتی با آقای درمنش صحبت کردم، ایشان هم از اکران به‌زودی فیلم خبر دادند. کارگردان بدرود بغداد در ادامه این گفت‌وگو، از شرایط اکران فیلم گلایه و اظهار کرد: امیدوارم اتفاقی که برای بدرود بغداد افتاد برای هیچ فیلم دیگری نیفتد. مطمئن هستم که تماشاگر ایرانی با دیدن این فیلم از اینکه بدرود بغداد نماینده او در اسکار بوده است، خجل نخواهد شد. متأسفانه این فیلم سینمایی از مرحله ایده تا نمایش مظلوم واقع شد. این کارگردان سینما سپس با انتقاد از آنچه شرایط ناعادلانه حاکم بر سینما می‌خواند، گفت:‌ اخیرا نمایندگان محترم مجلس درخصوص سینما اظهارنظر می‌کنند که جای خرسندی بسیاری دارد، اما فکر می‌کنم آنها با اطلاعات غلطی که از برخی می‌گیرند، حرف‌هایشان همه به ممیزی آثار ختم می‌شود. مهدی نادری در پایان خاطرنشان کرد:‌سینمای ایران به جای نظارت و ارزشیابی چندگانه و چندسویه به حمایت همه جانبه نیاز دارد و باید درد دل‌های سینماگران شنیده شود. به‌نظرم مهم‌ترین نکته‌ای که باید در سینمای ما مورد توجه واقع شود بحث توزیع ناعادلانه ثروت در تمام حوزه‌های تولیدکننده سینماست و درد بزرگ سینمای امروز ما فقدان توجه به جوان‌هاست؛ کسانی که به دور از حاشیه‌های کاذب سیاسی علاقه‌مند به فعالیت در متن سینما هستند.

کد خبر 150440

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز